Thursday, April 22, 2010

SPIRIT SYURGA....

Rasa bosan dan jenuh merupakan hal yang sering kita alami sebagai manusia, dan itu adalah manusiawi sekali. Sering kali kita merasa semangat dan tiba-tiba jadi tidak semangat, bosan, dan jenuh yang akhirnya malas untuk bertindak dan berbuat. Dan ternyata rasa bosan dan lelah itupun dirasakan oleh para sahabat Rasulullah, dikala mereka harus terus-terusan berjihad dan berda’wah mereka juga dihinggapi oleh rasa bosan dan jenuh.

Ada sebuah riwayat yang menceritakan dikala ada seorang sahabat yang sedang berjalan bersama rombongan pasukan Rasulullah, lalu melewati sebuah lembah yang indah, teduh, dan nyaman maka ada seorang sahabat yang berkata ” Seandainya Rasulullah mengijinkan maka aku akan berlama-lama di sini, betapa nikmatnya jika bisa menyendiri di sini dengan memperbanyak ibadah kepada Allah”. Mendengar perkataan itu maka Rasulullah menyahut perkataan sahabat tadi “Jangan kau lakukan, sesungguhnya jihad yang engkau lakukan itu lebih mulia kedudukannya daripada sholat 70 tahun di dalam rumahmu, apakah engkau tidak menginginkan jika dengan jihadmu maka engkau akan mendapatkan ampunan Allah terus menerus dan akan mendapatkan syurga Allah yang mengalir sungai-sungai di dalamnya ?, sesungguhnya siapa saja yang berjihad di jalan Allah walau hanya selama orang memerah susu maka wajib syurga baginya”. Begitu juga ada riwayat yang menceritakan pada saat perang Badr ada salah seorang sahabat yang sedang bermalas-malasan sambil mengunyah kurma, melihat hal itu maka Rasullullah berkata” Wahai kaum muslimin tegakanlah badanmu, songsonglah syurga yang luasnya seluas langit dan bumi” mendengar seruan Rasulullah itu sahabat tadi berujar ” Seluas langit dan bumi ya Rasulullah? ” ” Ya, kenapa?” tanya Rasulullah, “Sungguh beruntung jika mendapatkannya” kata sahabat tadi, “Kenapa engkau berkata begitu” tanya Rasulullah, “Karena saya sangat menginginkannya untuk mendapatkan syurga itu” kata sahabat tadi, maka Rasulullah berkata ” Sesungguhnya engkau adalah salah satu orang yang dijanjikan untuk mendapatkan syurga Allah itu”, maka seketika itu sahabat tadi berkata” Wah alangkah ruginya jika aku menunggu selesainya makan kurma ini untuk mendapatkan syurga itu” sambil meludahkan kurma yang masih ada di mulutnya dan kemudian sahabat tadi langsung bangkit dari duduknya sambil mengambil pedangnya dan kemudian di mendapatkan syahidnya dalam medan peperangan.

Para sahabat tadi bisa langsung bersemangat kembali saat mengalami kelesuan semangat karena syurga menjadi impian mereka yang ingin diraihnya. Jika kita menilik beberapa hadist dan ayat-ayat Al-Qur’an banyak kita lihat bagaimana Allah dan Rasul-Nya memberikan motivasi pada kita untuk senantiasa bersemangat dalam berbuat amal kebajikan dan berupaya sekuat tenaga menghasilkan amal-amal terbaik (ihsanul amal) dengan iming-iming syurga yang keindahan dan kenikmatannya tidak pernah terbayangkan dalam benak manusia.

Mungkin tidak saat kita mengalami kepayahan dan kelesuan jiwa dalam bekerja maka syurga bisa menjadi spirit dan motivasi kita untuk bangkit kembali untuk berkarya. Spirit syurga itulah yang akan menjadikan segala capek dan letih lesu kita tidak akan terasa. Semua yang kita lakukan dengan spirit mencari syurga Allah maka akan menjadikan semua pekerjaan berat dan besar akan terasa ringan dan mudah. Spirit syurga juga akan mendorong kita untuk melakukan amal kebajika dengan sebaik-baiknya.

Insyaallah dengan senantiasa menghadirkan syurga di depan mata kita maka bayangan kesulitan dalam menyelesaikan segala pekerjaan berat dan besar akan sirna dalam pikiran kita, sebab semua kelelahan dan kecapekan kita akan tergantikan oleh nikmatnya syurga Allah yang tida tara. Jika pun kita gagal dalam hal tertentu maka insyaallah setiap amal yang kita usahakan pasti ada nilainya di mata Allah dan insyaallah akan ditukar oleh Allah dengan syurga-Nya seluas langit dan bumi

Bagi saya syurga Allah merupakan inspirasi dan spirit bagi saya untuk senantiasa bergerak dan bergerak untuk berbuat sesuatu yang terbaik dalam hidup ini. Saya ingat betul ada suatu hadist yang mengatakan bahwa sesungguhnya Allah akan menunjukan jalan menuju syurga bagi setiap orang yang berjihad menuntut ilmu. Hadist itulah yang menjadi inspirasi saya dikala jenuh dalam belajar, dan di salah satu ayat Al-Qur’an Allah mengatakan bahwa akan ditunjukkan jalan oleh Allah bagi siapa saja yang bersungguh-sungguh dalam beramal. JIka kita ingin senantiasa bergerak dan bersemangat dalam beramal untuk menghasilkan amal yang terbaik maka hadirkanlah syurga Allah dalam setiap kali kita melakukan amal insyaallah semua akan lebih terasa indah dan nikmat.

No comments: